Thursday, November 20, 2008

Nytt motto

Igår fick jag en fråga om vad mitt levnadsmåtto var. Det första jag kom att tänka på var "Vin, kvinnor och sång". Det innefattar ju ändå en hel del av vad som är viktigt här i livet. Helst skulle jag vilja lägga till "kebab" eller "vaniljglass", men hur man än vrider och vänder på så ser det ganska fånigt ut. Jag blev lite nyfiken på varifrån uttrycket härstammade, så jag drog en snabb wikipedia-session och fick veta att det var Johan Strauss som skrivit en opera, ett stycke, eller vad det nu heter med uttrycket som namn. Jaha, skitintressant, tänkte jag, drack lite O'boy och slöklickade vidare. Jag hamnade på en sida med en turkisk version av uttrycket.

"At, Avrat, Silah"

Redan där ser det häftigt ut, och jag känner att jag kanske hittat det. Mitt motto. Man skulle också, utan problem kunna lägga till "kebab" utan det sticker i ögonen, vilket är ett stort plus. Men det är när översättningen kommer som jag blir euforisk:

"Häst, kvinnor och skjutvapen"

Den som myntade det uttrycket måste ju vara den coolaste människan i världen.

1 comment:

Anonymous said...

piltre